JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

XV FESTIWAL KWARTESENCJA...


RSQ_fot._Agata_Grzybowska_259.jpg
Royal String Quartet    Fot. Agata Grzybowska

12,18.06.2019 o g.20.00 w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wysłuchaliśmy koncertów w ramach XV Festiwalu KWARTESENCJA­­

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki. W programie znajdziemy między innymi klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana.

Koncerty w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Sama esencja kwartetu w dwóch dziełach istotnych dla tożsamości gatunku. Quartetto serioso Beethovena niesie w sobie przeczucie nowej epoki, w której muzyka stała się wyzwolicielką uczuć skrywanych pod maską powściągliwych obyczajów. Wprost do celu, wśród intrygujących zawahań, karkołomnych skoków melodii, drapieżnych rytmów i nagłych wybuchów. Serioso – takie określenie wykonawcze nosi część trzecia, w formie scherza, czyli żartu. Poważny żart – formuła rozwinięta w kolejnych dekadach choćby przez Chopina. Strzałyprosto w serce.
Schöne Welt, wo bist du?Gdzie jesteś, piękny świecie? To już Schillerowskie pytanie zakodowane w menuecie z kwartetu Schuberta. Ukryte tropy stanowią esencję europejskiej muzyki klasycznej; Schubert nawiązuje tu do własnych pieśni. Tytułowa Małgorzata z innej wokalnej miniatury (do słów Goethego) wspomina utraconą miłość, przędąc na kołowrotku. Monotonny, lecz niepokojący rytm jego obrotów otwiera napisany dziesięć lat później kwartet. „Nikogo, kto by zrozumiał ból drugiego, nikogo, kto by zrozumiał jego radość…” – pisał Schubert w swoim dzienniku. Kto wie, ten może pojmie.

Środa, 12. 06. 2019, godz. 20.00
XV FESTIWAL KWARTESENCJA

Organizatorzy: Stowarzyszenie Kwartesencja, Program 2 Polskiego Radia

Wykonawcy:
Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak skrzypce
Elwira Przybyłowska skrzypce
Paweł Czarny altówka
Michał Pepol wiolonczela

Program:
Ludwig van BEETHOVEN - Kwartet smyczkowy f-moll op. 95 (1810), Franz SCHUBERT - Kwartet smyczkowy a-moll D 804 (1824)

Wstęp wolny

AgataZubel___ukaszRajchert1_252.jpg
 Agata Zubel   Fot. Łukasz Rajchert

Pierwsze dźwięki Sonetów Egona Wellesza zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich (w przekładzie samego Rainera Marii Rilkego), są Sonety tym, co „prócz kochanków słyszy tylko Bóg”. Po Welleszu także Britten sięgał w swej twórczości po tę formę poetycką – wcześniejsze, renesansowe sonety Johna Donne’a. Ta ścieżka zaprowadziła go rychło do twórczości kompozytora Henry’ego Purcella, któremu poświęcony jest Kwartet C-dur. Od emocjonalnego, swobodnego Allegro calmo, przez pełne zmysłowych dreszczy Vivace, docieramy wprost do dwudziestominutowej Chacony –pełnego wzruszenia hołdu dla „brytyjskiego Orfeusza”. Muzyka Brittena jest jednak dwudziestowieczna, pełna instrumentalnych monologów, osobista – w tym jej siła.

Ocean najsubtelniejszych emocji odnalazł Gustav Mahler w ludowej pieśni niemieckiej. Czerpał z niego w całej swojej twórczości symfonicznej, do której Pieśni wędrownego czeladnika są wstępem.Odrzucony przez ukochaną, zawiedziony chłopak, który idzie w świat, to alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca, dziwnym trafem przeniesionego z powerterowskiej epoki bolesnej intensywności uczuć w dekadencką epokę estetycznego ich przerafinowania”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wtorek, 18. 06. 2019, godz. 20.00
XV FESTIWAL KWARTESENCJA

Organizatorzy: Stowarzyszenie Kwartesencja, Program 2 Polskiego Radia

Wykonawcy:
Agata Zubel sopran
Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak skrzypce
Elwira Przybyłowska skrzypce
Paweł Czarny altówka
Michał Pepol wiolonczela

Program:
Egon WELLESZ - Sonette der Elisabeth Barrett-Browning na sopran i kwartet smyczkowy
op. 52 (1934), Benjamin BRITTEN - Kwartet smyczkowy op. 36 nr 2 (1945), Gustaw MAHLER - Lieder eines fahrenden Gesellen na sopran i kwartet smyczkowy (1883-85; opr. Paweł Czarny)

Wstęp wolny

» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt