JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Warszawska Jesień...


WJ_2014_1.jpg

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień już za nami. W tym roku była to już 57. edycja Festiwalu, na program którego złożyły się przede wszystkim utwory przeznaczone na instrumenty muzyki dawnej, różnych kultur tradycyjnych oraz instrumenty nietypowe bądź rzadko używane. Chodzi o nową muzykę  skomponowaną na takie instrumenty, a nie o stylizacje czy nawiązania do muzyki dawnej lub etnicznej. Chodzi również o zwrócenie uwagi na to, jak brzmieniowe i techniczne możliwości tego instrumentarium wzbogacają język współczesnej wypowiedzi muzycznej. Czy i jak z pomocą tych „innych” instrumentów sama muzyka staje się inna.
W ramach festiwalu, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbyły się cztery koncerty - 21.09.2014, 23.09.2014, 25.09.2014 i 26.09.2014 - wszystkie o godz. 19.30.

21 września 2014 wystąpiła  Forbidden City Chamber Orchestra z Pekinu. Jest to grupa znakomitych muzyków grających na tradycyjnych chińskich instrumentach muzykę klasyczną (w kulturze chińskiej okres klasyczny zakończył się w III wieku p.n.e.) i współczesną.
Zespół ten kultywuje muzykę dawną, uprawiając nową. W obsadzie zespołu znajdują się instrumenty strunowe szarpane: pipa (chińska lutnia), cytra zheng (guzheng) i rodzaj gitary – ruan, a także dwustrunowe smyczkowe erhu i banhu, cymbały yang qin, trzcinowe organki sheng, bambusowe flety poprzeczne, instrumenty perkusyjne. W programie koncertu trzy utwory miały swoje światowe prawykonania: Listen to the Valleys Wenchena Qin (ten bardzo ciekawy, wywodzący się z Mongolii Wewnętrznej twórca, pojawił się także w programie Sinfonii Varsovii), utwór zatytułowany 964•Heterophony, szanghajskiego kompozytora Guohui Ye oraz kompozycja (one)[year](later) Wojciecha Blecharza (jest w niej dodatkowo obecny głos wokalny - kontratenor). Ponadto usłyszeliśmy dzieła znanych w Europie i świecie Wenjinga Guo, Guopinga Jia oraz działającej w Stanach Zjednoczonych Yi Chen.

Simon Steen-Andersen wykorzystał chiński chordofon szarpany guzheng jako solowy instrument w utworze Ouvertures. Dzieło zabrzmiało w koncercie Sinfonii Varsovii pod dyrekcją Daniela Gazona 25 września 2014. Kompozytor przestroił guzheng mikrotonowo i go amplifikował. Grał na nim Le Liu, muzyk o niezwykłej technice i ekspresji. Ouvertures zostały poprzedzone utworem Concerto. Re maggiore Andrzeja Kwiecińskiego na orkiestrę i inny chordofon, wprawdzie klawiszowy, ale przecież szarpany – barokowy klawesyn na którym zagra  Gośka Isphording.
W programie ponadto znalazły się Rzeka Podziemna 2 na dźwięk elektroniczny i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego oraz kompozycja Qin Wenchena Yin Ji na samą orkiestrę, muzyka szczególnie przykuwająca uwagę, przeniknięta atmosferą tybetańskiego rytuału.

Na elektryczną cytrę i zespół przeznaczył swój nowy utwór Gatter Leopold Hurt. Jest on cytrzystą i w wykonaniu wziął udział jako solista, a towarzyszył mu  European Workshop for Contemporary Music pod dyrekcją Rüdigera Bohna – 23 września 2014. Zespół przedstawił program, który oprócz utworu Hurta zawierał Partiels Gérarda Grisey’a  (można powiedzieć, że „innym” instrumentem jest tu cały zespół), Action Painting Raphaëla Cendo i nową kompozycję Cezarego Duchnowskiego Parallels na fortepian, klawiaturę MIDI, perkusję i wiolonczelę.

Utworem, który stanowił historyczny kontekst dla kompozycji odnoszących się do tematu tegorocznej Jesieni był przede wszystkim Kammermusik für Renaissance-Instrumente z 1965 roku Mauricio Kagela. Wykonany został 26 września 2014 przez wrocławski zespół Theatrum Instrumentorum przygotowany przez Tomasza Dobrzańskiego. Dziesięciu muzyków użyło kilkunastu różnych instrumentów, takich jak flety podłużne, szałamaje, dulcjan, cynk, wiole da gamba, pozytyw organowy, regał, lutnia, teorba, instrumenty perkusyjne.  Warto zauważyć, że zwrócenie się Kagela ku renesansowym instrumentom było już samo w sobie gestem awangardowym. Zdawał się on je postrzegać w kategoriach odstępstwa od normy, defektu. Ale to właśnie było dla niego pociągające, bo szło pod włos konwencji „zwykłego brzmienia”.
Dla podkreślenia wywrotowej atmosfery tamtych lat w programie koncertu organizatorzy umieścili także kompozycję na taśmę Bye Bye Butterfly Pauline Oliveros, z tego samego, 1965 roku. Ówczesne „inne” (bo nowe, dopiero wynalezione) instrumenty, którymi posłużyła się Oliveros dla realizacji utworu – oscylatory Hewlett-Packard, liniowe wzmacniacze, gramofon z płytą i magnetofony – są dziś na powrót „inne”, bo „historyczne”.
Dla równowagi, w drugiej części tego koncertu wystąpi Lutosławski Orchestra Moderna z utworami najmłodszej generacji kompozytorów polskich: Kamila Kruka, Piotra Peszata, Piotra Roemera i Szymona Strzelca.

Tadeusz Wielecki

Serdecznie zapraszamy na festiwalowe koncerty.

Bilety w cenie: 30 zł normalne, 15 zł ulgowe, dostępne będą od 15.09.2014 w Biurze Festiwalu: Warszawa, ul. Rynek Starego Miasta 27 w godz. 10.00 – 17.00, tel. 22 831 16 34 wew. 34 oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia, ul. Z. Modzelewskiego 59



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt