JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Tryptyk „Musica Vincit Omnia” – Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”...


Tryptyk_Generacje_250.png

Z okazji 90. rocznicy urodzin wybitnego dyrygenta i kompozytora Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich w dniach 25-27.10.2014 roku w Warszawie odbył się cykl wydarzeń: Tryptyk MUSICA VINCIT OMNIA - Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”.
„Cykl MUSICA VINCIT OMNIA Fundacji im. Andrzeja Markowskiego został zainicjowany w roku 1999 w Waszyngtonie. Przed niemal dziesięciu laty pojawił się we Wrocławiu. W 2014 roku zawitał do Warszawy. Oba miasta wydają się równie dobrze predestynowane do roli gospodarza, gdyż zarówno Warszawa, jak też Wrocław są kluczowe dla biografii patrona festiwalu i samej fundacji – Andrzeja Markowskiego, wybitnego dyrygenta, kompozytora, organizatora życia muzycznego. MUSICA VINCIT OMNIA – obecnie w formie tryptyku - to zawsze niezwykle osobisty, autorski, dopracowany w detalach festiwal, kreowany przez Małgorzatę Markowską, córkę artysty. To idea, by poprzez występ wybitnych artystów uczcić pamięć patrona fundacji, a jednocześnie w proponowanym programie nawiązać do profilu działalności Andrzeja Markowskiego.
Tegoroczny Tryptyk miał wymiar szczególny, do grona jego współorganizatorów dołączyli ważni partnerzy – Smithsonian Institution, Związek Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Tryptyk wpisał się w rozpoczynające się obchody 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich, a także w rocznicę 90. urodzin Andrzeja Markowskiego, która przypadła 22 sierpnia. Festiwal został włączony do mającego już duże tradycje cyklu koncertów Generacje, organizowanego przez ZKP w celu prezentacji różnych pokoleń kompozytorów polskich i niekiedy zagranicznych XX i XXI wieku. Tym razem program wypełniły utwory kompozytorów polskich oraz amerykańskich.
A zatem: Generacje XVIII – „polsko-amerykańskie”. Na program podwójnego jubileuszu złożyły się dwa uroczyste koncerty z udziałem Stevena Honigberga (wiolonczela) i Orkiestry Kameralnej AUKSO z jej Dyrektorem Artystycznym i dyrygentem Markiem Mosiem (25 października) oraz Jadwigi Kotnowskiej (flet) i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kennetha Slowika (27 października). Oba koncerty miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Ideą zasadniczą tegorocznego projektu było ukazanie wzajemnego muzycznego wpływu Europy i Stanów Zjednoczonych, stąd swoiste festiwalowe „tematy” i „reminiscencje” na wielu obszarach: przypomnienie Toccaty Bolesława Szabelskiego, wykonywanej niegdyś przez Leopolda Stokowskiego, sięgnięcie do muzyki Aarona Coplanda, Amerykanina o europejskich korzeniach, obecność utworu Tomasza Sikorskiego („najbardziej amerykańskiego z polskich kompozytorów”). Stąd również wśród zaproszonych artystów znakomity amerykański wiolonczelista Steven Honigberg (po raz pierwszy w Polsce) w Koncercie wiolonczelowym Andrzeja Panufnika, a z drugiej strony (oceanu) wybitna polska flecistka Jadwiga Kotnowska w Koncercie na flet i orkiestrę Amerykanina Lowella Liebermanna. Wieczór kompozytorów polskich (25 października) zamknął Leonard Bernstein, wieczór amerykański (27 października) otworzyła Grażyna Bacewicz. W środku Tryptyku – Kenneth Slowik, dyrektor muzyczny Smithsonian Institution i jego wykład w Bibliotece Uniwersyteckiej, poświęcony Marcie Graham, słynnej amerykańskiej tancerce i jej udziałowi w powstaniu baletu Appalachian Spring Coplanda (26 października). Niezwykle cenna jest w tym kontekście obecność waszyngtońskiego Smithsonian Institution, największego na świecie kompleksu muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych (obecnie jego kolekcje obejmują ponad 137 milionów eksponatów). Wśród zbiorów znajduje się The Hall of Musical Instruments, chlubiący się m. in. instrumentami Stradivariusa. Dyrektor muzyczny Instytutu Kenneth Slowik wystąpił na festiwalu w podwójnej roli, jako dyrygent i wykładowca.”
                                                                                                                        Artur Bielecki
Fragment eseju w książce programowej Tryptyku MUSICA VINCIT OMNIA - Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”




» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt