JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Teatro alla moda - koncert z cyklu WOK Baroque...


17.03.19_WOK_252.jpg

17.03.2019 o g.18.00 w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi m.in. Jana Semerádová oraz­ Zespół­ I­nstrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musi­cae Antiquae Collegium Varsoviense­­­ ­­­­­­.

Czy można sobie wyobrazić dzieło, które będąc rzekomą poradą dla całego operowego teatru, staje się jedną wielka drwiną z tegoż? W rzeczy samej tak dzieje się w dziele Benedetto Marcello, z które niniejszy koncert zaczerpnął swój tytuł. Znajdziemy w nim zaczarowany świat teatru przedstawiony w krzywym zwierciadle. Dość wspomnieć, że idąc tropem przesłania autora: nowocześni poeci z założenia nie czytają antycznych mistrzów, bowiem po co, skoro antyczni nie czytali ich. Jakże to aktualne, prawda? I taki jest klucz do tego koncertu.
Muzyka absolutnie w konwencji na serio, ale traktująca to co wokół nas z lekkim przymrużeniem oka. Ale czy aby nie za to kochamy Barok z jego elegancja i wyniosłością zaklęta w nutach, ale i przerysowaniem frazy, Barok okapujący bogactwem i interpretacyjną swobodą?
Jeśli dodać do tego wykonawczą erudycję artystów, którzy przeniosą nas wehikułem czasu do epoki Antonio Vivaldiego, Antonio Caldary, Alessandro Marcello i Antonio Lottiego, to możemy mówić, że zarówno zjawiskowy Vivaldiowski koncert na flet poprzeczny “La Notte” (tu w partii solowej prowadząca koncert „od pulpitu” Jana Semerádowá) jak i koncertowy, obojowy popis sygnowany przez Alessandro Marcello w wirtuozowskiej interpretacji Marka Niewiedziała, to wszystko czeka nas w wersji najbliższej temu, jak słuchali tej muzyki jej twórcy.
Jak przystało na prezentacje pod szyldem WOK Baroque, tradycyjnie fundamentem będzie orkiestra: Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Ale skoro mowa o mistrzowskich interpretacjach barokowej muzyki z krainy, która staje się górnymi obrzeżami buta Półwyspu Apenińskiego, nie może zabraknąć sztuki wokalnej. Dla wielu to sól tamtej epoki. A skoro na scenie pojawia się Jan Jakub Monowid, światowej sławy polski kontratenor, którego obecność jest gwarantem jakości, swoistym wyznacznikiem określającym atrakcyjność koncertu, to możemy tylko dodać: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, nie jest z gumy! Niespełna pół tysiąca miejsca miejsc przy tak sensacyjnym koncercie może skutkować trawestacją dramatopisarskiego stylu Benedetto Marcello (tak, tego od tytułowego „Teatro Alla Moda…”): Szczęśliwi ci, którzy mają bilety na ten koncert i staną twarzą w twarz z boskim obliczem tej muzyki.

Jana Semerádová jest absolwentką Konserwatorium w Pradze, Wydziału Filozofii Uniwersytetu Karola (Teoria i Praktyka Muzyki Dawnej), a także Konserwatorium Królewskiego w Hadze w Holandii (klasa Wilbert Hazelzet). W 2003 roku została laureatką, w kategorii Dawnych Dętych Instrumentów Drewnianych, Międzynarodowego Konkursu im. J. Ph. Telemanna w Magdeburgu. W tym samym roku, została również laureatką prestiżowego 16. Grosser Förderpreiswettbewerb w Monachium.
Jana Semerádová jest dyrektorem artystycznym Collegium Marianum Praga oraz dyrektorem programowym cyklu koncertów Baroque Soirées, a także międzynarodowego festiwalu Summer Festivities of Early Music. Prowadzi badania w kraju i zagranicą nad gestem, deklamacją i tańcem w epoce baroku. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla wielu firm płytowych (Supraphon, Deutsche Grammophon, Pan Classics, Kammer Ton, K617 etc.). Regularnie nagrywa także dla czeskiej telewizji i radia.
Jako solistka występowała w prestiżowych salach koncertowych Wiednia, Berlina a także m.in. w Palau de Música w Barcelonie, Centre de Musique Baroque de Versailles. Brała udział w festiwalach, m.in.: Tage Alter Musik w Regensburgu, Bachfest w Lipsku, Mozartfest, Pražské jaro, Europamusicale, Festival de Sablé. Jana Semerádová regularnie występuje także z Akademie für Alte Musik Berlin, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Batzdorfer Hofkapelle, Ars Antiqua Austria or modern_times1800.
Prowadzi kursy mistrzowskie w zakresie dawnej praktyki wykonawczej, wykłada na praskim Uniwersytecie Karola.

Niedziela, 17. 03. 2019, godz. 18.00
Teatro alla moda
Koncert z cyklu WOK Baroque   

Organizator: Warszawska Opera Kameralna

Wykonawcy:
Jana Semerádová traverso/dyrygent
Marek Niewiedział
obój
Jan Jakub Monowid
kontratenor
Andrzej Lajborek
narrator
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Program:
Antonio VIVALDI - Uwertura do opery L’Incoronazione di Dario RV 719, Vedrò con mio diletto aria Anastasia z opery Il Giustino RV 717, Sol da te mio dolce amore aria Ruggiera z opery Orlando furioso RV 728, Koncert g-moll La Notte RV 104 na flet, 2 skrzypiec, fagot i basso continuo, Sinfonia z serenaty La Senna festeggiante RV 693, Vaga perla aria Virtù z serenaty La Senna festeggiante RV 693, Benedetto MARCELLO - Satyryczny pamflet Il teatro alla moda (fragmenty), Alessandro MARCELLO - Koncert d-moll na obój, orkiestrę smyczkową i basso continuo, Antonio LOTTI - Uwertura do opery Il Costantino, Antonio CALDARA - Gran miseria aria Pipy z intermezza Pipa e Barlafuso do opery Il Costantino Antonia Lottiego i Johanna Josepha Fuxa

Bilety w cenie 25 zł buton-kup.gif



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt