JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

MUZYCZKI - IMPROWIZACJE. Koncert towarzyszący Festiwalowi Warszawska Jesień...


Muzyczki_200.jpg

21.09.2017 o godz. 17.30 w Studiu im. Witolda Lutosławskiego zabrzmały improwizacje na temat Muzyczki IV oraz Recitativów i ariosów Lerchenmusik Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert Muzyczki - Improwizacje, którego organizatorami byli Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu rezydencji artystycznych, Program 2 Polskiego Radia i Fundacja 4.99  był wydarzeniem towarzyszącym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 2017.

Zespół improwizatorów w składzie: Mikołaj Pałosz wiolonczela, Kamil Szuszkiewicz trąbka, Adrien Lambinet puzon, Kuba Sokołowski fortepian, poprowadził wybitny amerykański klarnecista Evan Ziporyn, wcześniej związany z formacją Bang on A Can, obecnie profesor Massachusetts Institute of Technology.

Evan Ziporyn tak opisuje swoją fascynację muzyką Góreckiego:

„Nie znałem muzyki Góreckiego do czasu słynnego nagrania III Symfonii z 1993 roku. To niezwykły utwór, który osobiście wpisuję – obok dzieł Arvo Pärta – w kategorię sakralnego minimalizmu (ang. holy minimalism), mając oczywiście świadomość, że nie oddaje ona bogactwa dorobku polskiego kompozytora. Poza tym bardzo rzadko mam okazję usłyszeć inne jego utwory. Ale jakieś dziesięć lat temu ogromne wrażenie zrobiła na mnie Aria op. 59, na którą natrafiłem zupełnie przypadkowo – na koncercie w Baton Rouge. Ta surowość, precyzja struktury, próba pogodzenia ekstremów dźwiękowych i ekspresyjnych, wyzwanie rzucone słuchaczom. Niezwykłe, że utwór tak odmienny od III Symfonii wyszedł spod tego samego pióra... Skłonność Góreckiego do estetycznego radykalizmu i prowokacyjności jest jeszcze bardziej ewidentna w cyklu Muzyczki.”

Ziporyn, którego wrażliwość ukształtowały tak różne tradycje, jak jazz amerykański, balijski gamelan, muzyka afrykańska czy tradycyjne style Indii podkreśla płynność relacji między kompozycją a improwizacją:
„Wyczuwam w utworach Góreckiego ogromny improwizacyjny potencjał, choć jednocześnie są to doskonałe, zamknięte całości i nie ma w tym żadnej sprzeczności. (…) Wykorzystywanie cudzej twórczości stanowi we wszystkich tych wypadkach wyraz szacunku i oddania, a także najpełniejszego zaangażowania twórczego. W ten sam sposób podchodzę do utworów Góreckiego - bo muzyka to rodzaj „zasobu odnawialnego”. Mam nadzieję, że uda nam się wyrazić ducha tych kompozycji, a jednocześnie dać wyraz naszym osobistym perspektywom oraz wrażliwościom. Chcemy stworzyć coś nowego i starego zarazem.” 

Materiał z improwizacjami został również zarejestrowany i będzie wydany przez wytwórnię płytową Bółt.

Bilety w cenie 20 zł  o



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt