JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Lilianna Stawarz i Wrocławska Orkiestra Barokowa...


Lilianna_Stawarz.jpg Wroclawska_Orkiestra_Barokowa.jpg Jaros__aw_Thiel.jpg
 Lilianna Stawarz
foto: Grzegorz Śledź
 Wrocławska Orkiestra Barokowa
foto: Łukasz Raichert

Jarosław Thiel
foto: Łukasz Raichert

27.09.2014 o godz. 19.00 w Studia im. Witolda Lutosławskiego gościliśmy na koncercie klawesynistkę Liliannę Stawarz i Wrocławską Orkiestrę Barokową. Artyści wykonali utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Josefa Haydna.  Artyści wykonali dwa Koncerty Mozarta, umieszczone w katalogu jego dzieł pod numerem 107. Są to pełne wdzięku aranżacje Sonat klawesynowych Johanna Christiana Bacha, które młody Wolfgang Amadeus miał okazję poznać w czasie pobytu w Londynie. Najmłodszy syn lipskiego kantora - znakomity klawesynista - był nauczycielem dzieci angielskiej pary królewskiej i akompaniował szalonemu Jerzemu III. Jego twórczość na tyle spodobała się Mozartowi, że postanowił on do partii solowej dopisać orkiestrowy akompaniament.
W drugiej części wieczoru Lilianna Stawarz wystąpiła raz jeszcze – tym razem zagrała Koncert D-dur na klawesyn i orkiestrę Józefa Haydna. Utwór powstał ok. 1780 roku i wprawdzie nie zachował się jego autograf, to na podstawie korespondencji kompozytora z jego wydawcą Beyerem, muzykolodzy przypisali autorstwo Haydnowi. Finałowa część Koncertu – żywiołowe “Rondo all’ ungarese” oparte na ludowych tańcach węgierskich – cieszy się wśród słuchaczy dużą popularnością.

W programie koncertu znalazły się też kompozycje, które pozwoliły zabłysnąć muzykom Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Jarosław Thiel wybrał dwie stosunkowo wczesne Symfonie Haydna: A-dur Hob. I:59 (do której przylgnął podtytuł „Fire”) i c-moll Hob. I:52, skomponowane w okresie pobytu kompozytora w rezydencji Esterhazych.

Liliana Stawarz - klawesynistka i pedagog. W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus. Jest laureatką pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (II nagroda), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, finalistką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Paryżu. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich poświęconych wykonywaniu muzyki baroku, m.in.: w Akademia Musicale w Sienie, Innsbrucku, Villecroze i Krakowie.

Od roku 2003 prowadzi klasę klawesynu, basu cyfrowanego, improwizacji oraz zajęcia z wokalistami – studium recytatywu i arii barokowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na Wydziale Zamiejscowym w Białymstoku. Wykłada na licznych kursach i seminariach poświęconych interpretacji muzyki dawnej.
Od 1991 roku jest członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym dokonała wielu nagrań radiowych, płytowych oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą. Współpracuje również z New Art Ensamble (Sebastian Wypych) i z zespołem instrumentów dawnych L’Ensemble Hyacinthus (Grzegorz Lalek).
Ma w dorobku trzy solowe płyty: z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (CD Accord, 2003), podwójny album z Suitami klawesynowymi HWV 426–433 Georga Friedricha Haendla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata, 2007) oraz z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha (Polskie Radio, 2012).

Wrocławska Orkiestra Barokowa, założona w 2006 przez Andrzeja Kosendiaka i od początku prowadzona przez Jaroslawa Thiela, ma w swoim repertuarze utwory od wczesnego baroku do początku romantyzmu, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne.
Zespół współpracował z najlepszymi dyrygentami, takimi jak: Giovanni Antonini, Philippe Herreweghe, Jaap ter Linden, Andrew Parrott, Paul McCreesh, Laurence Cummings i Claudio Cavina. Partnerował takim sławom muzyki dawnej, jak Simone Kermes, Olga Pasiecznik, Julia Lezhneva, Nicholas Mulroy, Daniel Taylor, a także Collegium Vocale Gent, Cantus Cölln, Taverner Consort. Koncerty zespołu były transmitowane przez rozgłośnie radiowe na całym kontynencie w ramach European Broadcasting Union. Orkiestra jest zapraszana na cenione festiwale, m.in.: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal „Mozartiana”, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Uckermärkische Musikwochen, Mazovia Goes Baroque, Poznań Baroque, Concentus Moraviae, Musikfest Erzgebirge, Tage Alter Musik in Herne.
Wrocławska Orkiestra Barokowa ma w swoim dorobku kilka płyt CD, z których album „Koželuh, Rejcha, Vořišek – Symfonie”  zdobył nagrodę Fryderyk 2011, a krążek „Bella mia fiamma…  Arie koncertowe Mozarta” nagrany z wybitną sopranistką Olgą Pasiecznik uzyskał pięć Kamertonów – prestiżowe wyróżnienie magazynu „Diapason” – oraz nominację do nagrody Fryderyk 2013.

Jarosław Thiel - absolwent poznańskiej Szkoły Talentów, studiował wiolonczelę na akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik prowadzonych przez Christine Kypranides i podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka (dyplom z wyróżnieniem). Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej. Od 2000 roku jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester oraz członkiem prowadzonej przez Laurence’a Cummingsa FestspielOrchester Göttingen. Współpracuje również z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Cantus Cölln, Akademie für Alte Musik Berlin czy Lautten Compagney. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej w Poznaniu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. W 2006 roku został zaproszony do współpracy z Wrocławską Orkiestrą Barokową jako jej dyrektor artystyczny.

Sobota, 27. 09. 2014, godz. 19.00

Organizatorzy: pr2.png i NFM.jpg

Wykonawcy: 
Lilianna Stawarz klawesyn
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel
wiolonczela, kierownictwo artystyczne

Program: Joseph HAYDN - Symfonia A-dur Ogień Hob. I:59, Wolfgang Amadeus MOZART - Koncerty na klawesyn i smyczki wg Sonat klawesynowych J. Chr. Bacha, Es-dur KV 107 III, G-dur KV 107 II, Joseph HAYDN - Symfonia c-moll Hob. I:52, Koncert na klawesyn i orkiestrę D-dur Hob. XVIII:11

Bilety w cenie 20 zł button-polskieradio-mini.jpg oraz button-ebilet-mini.jpg






» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt