JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert symfoniczny CHOPIN - HAYDN...


8.03.19_200.jpg

8.03.2019 o g.19.00 Polska Opera Królewska zaprasza do Studia PR im. W. Lutosławskiego na koncert symf­oniczny, podczas którego wystąpi wybitny japoński pianista – Takashi Yamamoto. Yamamoto jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym – czwartego miejsca na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2005 roku. Solistę wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Dawid Runtz.

Wariacje B-dur na temat arii Là ci darem la mano op. 2 to pierwsze dzieło, w którym 17-letni wówczas Chopin próbuje swych sił w komponowaniu na orkiestrę. Jednak zgodnie z założeniami stylu brillant, to instrument solowy jest w szczególny sposób eksponowany. Orkiestra pełni co prawda rolę partnera fortepianu, niemniej pozostaje w jego cieniu. Utwór został wykonany po raz pierwszy w Wiedniu w 1829 roku i od razu spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Stąd też kilka lat po tym prawykonaniu w Gazette Musicale de Paris znajdzie się stwierdzenie, że w Wariacjach Chopin zapowiedział się już jako wybitny artysta i wyraźnie ukazał naturę swego talentu.

Tymczasem Fantazję na tematy polskie określa się jako utwór, który w sposób sentymentalny odwołuje się do uczuć narodowych. Kompozycja jest zbudowana na trzech tematach: pieśni Już miesiąc zeszedł o Laurze i Filonie, melodii dumki przypisywanej Karolowi Kurpińskiemu, choć wykazującej ludową proweniencję oraz kujawiaka zbudowanego na motywie ludowym. Chopin miał okazję wykonać ten utwór w Warszawie trzykrotnie w 1830. W istocie dopiero ostatni z tych koncertów przyniósł artyście pełną satysfakcję, o czym wspominał w korespondencji:

[…] Tą razą dopiero ostatni mazur wzbudził duże brawo, po którym wywoływano mnie – ani razu nie syknięto, a ja miałem czas 4 razy się ukłonić…

W finale koncertu zabrzmi natomiast Symfonia Zegarowa Josepha Haydna. Należy ona do najbardziej znanych ze zbioru dwunastu „symfonii londyńskich” kompozytora. Swój przydomek zawdzięcza miarowemu pulsowi II części utworu, który przywodzi na myśl tykanie zegara. Co więcej, w Menuecie, tradycyjnie stanowiącym trzecią część symfonii, Haydn wykorzystuje melodię, którą nieco wcześniej skomponował na potrzeby zegarowego kuranta. Całość utrzymana jest w lekkim i pogodnym nastroju.

Piątek, 8. 03. 2019, godz. 19.00
KONCERT SYMFONICZNY
CHOPIN - HAYDN

Organizator: Polska Opera Królewska

Wykonawcy:
Takashi Yamamoto fortepian
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dawid Runtz
dyrygent

Program:
Fryderyk CHOPIN - Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13, Wariacje B-dur na temat arii Là ci darem la mano op. 2 z opery Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta, Joseph HAYDN - Symfonia D-dur nr 101 Zegarowa

Bilety w cenie: buton-kup.gif
50 zł normalne, 25 zł ulgowe (dla uczniów, studentów, seniorów powyżej 65 r.ż. po okazaniu ważnego dokumentu upoważniającego do zniżki)



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt