JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert symfoniczny...


30.03.2014 o godz. 19.00 w naszym Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego zaprezentowaliśmy utwory dwóch kompozytorów XIX wieku, Niemca Felixa Mendelssohna i Francuza Ernesta Chaussona. Obaj wzrastali w atmosferze wysokich aspiracji kulturalnych, mieli kontakt z ówczesną elitą intelektualną, interesowali się literaturą i sztuką. Dużo podróżowali po całej Europie. I właśnie podróż Mendelssohna w roku 1829 do Szkocji zaowocowała powstaniem dwóch dzieł, wybranych do naszego koncertu. Są to - uwertura Hebrydy op. 26, znana też jako Grota Fingala (której pierwsze takty powstały na wyspie Staffa, wchodzącej w skład archipelagu Hebrydy znajdującego się u szkockich wybrzeży) i III Symfonia a-moll op. 56 zatytułowana Szkocka. Pierwsze wykonanie uwertury w Londynie od razu odniosło sukces. Po jej wysłuchaniu Richard Wagner nazwał Mendelssohna „najwyższej rangi pejzażystą”, a Johannes Brahms powiedział: „oddałbym wszystko co napisałem, za skomponowanie czegoś podobnego do uwertury Hebrydy”. Pisanie III Symfonii Mendelssohn rozpoczął w roku 1829 jeszcze w trakcie pobytu w Szkocji, ale ukończył ją dopiero po 13 latach w 1842 roku. Symfonia została zadedykowana księżniczce Wiktorii, przyszłej królowej Zjednoczonego Królestwa. Jednolity nastrój dzieła odpowiada klimatowi Szkocji z jej zamglonym krajobrazem i skalistymi nadmorskimi wybrzeżami. W drugiej radosnej części symfonii pobrzmiewają echa ludowych pieśni szkockich. Prawykonanie utworu miało miejsce 3 marca 1842 w Lipsku i podobnie jak uwertura odniosło wielki sukces.
     Poème de l'amour et de la mer (Poemat miłości i morza) op. 19 Ernesta Chaussona to utwór na głos i orkiestrę. Składa się z dwóch pieśni połączonych krótkim orkiestrowym Interludium. Kompozytor wykorzystał tekst swojego przyjaciela Maurice’a Bouchora – wiersze La Fleur des eaux i La Mort de l'amour. Wersja pierwsza na głos z fortepianem miała premierę w Brukseli, 21 lutego 1893. Solistą był Désiré Demest, a towarzyszył mu na fortepianie sam kompozytor. Wersja orkiestrowa po raz pierwszy została wykonana w kwietniu tego samego roku przez sopranistkę  Eléonore Blanc i Orchestre de la Société Nationale de Musique. Podczas koncertu 30 marca 2014 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego utwór ten zaprezentowała Iwona Socha – sopran i Polska Orkiestra Radiowa, którą poprowadził Marcin Nałęcz-Niesiołowski.  

Bilety: w cenie 20 zł dostępne były na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia.


» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt