JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert symfoniczny - Debussy / Brahms / de Falla...


Wajrak_Piotr_360.jpg

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpiła 3.06.2017 o godz. 19.00 w Studiu im. Witolda Lutosławskiego  na koncercie symfonicznym, podczas którego w roli solisty zaprezentował się wspaniały pianista Piotr Nowak, a całość poprowadził dyrygent Piotr Wajrak. Usłyszeliśmy dzieła Debussy’ego, Brahmsa oraz de Falli.

Od niezasłużonej klęski prawykonania I Koncertu fortepianowego d-moll (1859) musiało minąć aż piętnaście lat, nim zrażony do muzyki orkiestrowej Johannes Brahms zaprezentował swą I Symfonię, i kolejnych siedem do pierwszego wykonania II Koncertu fortepianowego B-dur op. 83. W utworze tym, który swą premierę (tym razem przyjętą doskonale) miał w Budapeszcie w 1881, Brahms rozwija idee poprzedniego koncertu jako formy przede wszystkim symfonicznej, w którą partia fortepianu – bardzo trudna i efektowna, ale nie li tylko „popisowa” – wpleciona jest organicznie, nie zaś w myśl klasycznych zasad przeciwstawiania i dialogu. Widocznym znakiem takiego założenia jest choćby czteroczęściowa architektonika cyklu, właściwa symfonii. Dzieło pełne kontrastujących namiętności, łączące patos z liryzmem zaprezentował dwudziestotrzyletni, wspaniały pianista Piotr Nowak studiujący w prawdziwej „kuźni” pianistycznych talentów, jaką jest klasa prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Młody muzyk szczyci się już znaczącymi osiągnięciami i koncertuje na wielu znakomitych estradach polskich i zagranicznych.
Prélude à l'après-midi d'un faune – poemat symfoniczny Claude’a Debussy’ego inspirowany wierszem Stéphane’a Mallarmé choć powstał w ostatniej dekadzie XIX w. uznany został za ważny zwiastun przemian jakie przynieść miało kolejne stulecie. Oniryczny utwór z urzekającym solem fletu, pełen subtelnych brzmień i tajemniczych harmonii jest probierzem brzmieniowej subtelności dla najlepszych orkiestr. Sinfonia Iuventus wykonała to arcydzieło pod batutą Piotra Wajraka, dyrygenta cenionego zwłaszcza za doskonałe kreacje operowe i baletowe w czołowych teatrach polskich i zagranicznych, zarazem artysty ogromnie wrażliwego i wszechstronnego, także doskonałego pedagoga (m.in. profesora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy).
Teatralnych właśnie predyspozycji wymagać będą efektowne suity na kanwie muzyki (barwnej, ognistej, stylizującej andaluzyjski folklor) do baletu Trójkątny kapelusz. Jej autor, pochodzący z Kadyksu Manuel de Falla, po okresie studiów w konserwatorium w Madrycie wahał się między wyborem kariery pianisty lub kompozytora – ostatecznie zwrócił się ku kompozycji, od początku wiele uwagi poświęcając muzyce scenicznej. W 1914 ponownie zainteresował się pomysłem podjętym po raz pierwszy w roku 1905, lecz zarzuconym wówczas: zamierzał stworzyć muzyczną oprawę dla popularnej noweli Pedro de Alarcóna El corregidor y la molinera (Burmistrz i młynarka). Początkowo myślał o operze, jednak Alarcón nie wyrażał zgody na takie wykorzystanie jego tekstu, Falla skomponował więc pantomimę pod tym samym tytułem, przeznaczoną na kameralny zespół wykonawców i wystawianą z wielkim powodzeniem w Madrycie w 1917. W tym czasie gościł tam Sergiusz Diagilew ze swymi Ballets Russes – zachwycony utworem Falli zaproponował mu rozwinięcie go do postaci baletu, na co ów chętnie przystał. Opóźnione przez wojnę prawykonanie (które w nowej wersji nosiło tytuł Trójkątny kapelusz – symbol władzy tytułowej postaci urzędnika z noweli) odbyło się w Londynie, w 1919 i stało się olśniewającym apogeum dotychczasowej działalności Falli – choreografię przygotował Léonide Massine, scenografię i projekty kostiumów Pablo Picasso, a dyrygował Ernest Ansermet.

Bilety  w cenie:  normalny 35 zł, ulgowe dla:
a)    uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia – 30 zł;
b)    szkół, uczelni wyższych, ośrodków wychowawczych, domów opieki społecznej, stowarzyszeń osób niepełnosprawnych, stowarzyszeń emerytów i rencistów przy zakupie biletów grupowych powyżej 15 osób – 25 zł;
c)    uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii – 20 zł.  



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt