JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus...


19.05.2018 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbył się koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego. Artyści wykonali program: Joseph HAYDN – Symfonia G-dur Hob.I:94 Niespodzianka, Franz SCHUBERT – VII Symfonia C-dur Wielka D 944

Michai___Jurowski_250.jpg
 Michaił Jurowski, foto: IMG Artists

Wspaniałym podsumowaniem symfonicznego dorobku Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane Symfoniami londyńskimi (nr 93-104). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794-95). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z Symfonii londyńskich - Symfonii G-dur nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: Niespodzianka, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią Z uderzeniem w kocioł („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę…
Symfonia C-dur Schuberta zwana Wielką (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, VI Symfonii w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty, długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w Neue Zeitschrift für Musik. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: …i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach… Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. Symfonia C-dur wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie Odę do Radości Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.

Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Bilety w cenie:
normalne - 30 zł, ulgowe - 20 zł (dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia, dla uczniów szkół muzycznych i baletowych, studentów uczelni muzycznych i muzykologii )



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt