JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS...



OKPR_Amadeus_fot_K_Babka0019.jpg
   Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus,  foto: Kamil Babka

4.06.2017 o 19.00 gościliśmy Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus (Studio im. W. Lutosławskiego), która wystąpiła wraz z solistami: wiolonczelistą Karoliną Jaroszewską i Wiesławem Prządką pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz. Artyści wykonali program: Edward ELGAR - Introdukcja i Allegro op. 47, Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 (oprac. Agnieszka Duczmal), Astor PIAZZOLLA - Suita Troileana (oprac. Bernard Chmielarz), Milonga del Angel (oprac. Wiesław Prządka), Ave Maria (oprac. Mateusz Wysłucha), Michelangelo (oprac. Wiesław Prządka), Libertango (oprac. Bohdan Jarmołowicz), Milonga (oprac. Bohdan Jarmołowicz), Richard GALLIANO - Tango pour Cloud (oprac. Wiesław Prządka)

Karolina_Jaroszewska___360.jpg
 Karolina Jaroszewska, foto: Kamil Babka

Karolina Jaroszewska jest wychowanką jednej z najznakomitszych sław wiolonczelistyki naszych czasów - Zary Nelsovej, którą poznała w 1994 roku w Aspen, podczas słynnego Aspen Music Festival and School. Na zaproszenie Zary Nelsovej Karolina Jaroszewska pojechała do Nowego Jorku, gdzie  początkowo pobierała u niej nieodpłatnie lekcje prywatne, po czym rozpoczęła naukę w znakomitej Julliard School w Nowym Jorku. Studia ukończyła z dyplomami Bachelor i Master of Music. Podczas studiów wygrała konkurs na prestiżowy kurs wiolonczelowy im. Piatigorskiego w Los Angeles (USA), który odbył się w 1999. Pobierała również lekcje u Jürgena-Friedricha Sellheima, Igora Czilipika, Stanisława Firleja i Mischy Maiskyego, a w  wieku 19 lat uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Pokorskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. 
Karierę solową rozpoczęła w wieku lat szesnastu koncertem z Filharmonią Poznańską. Od tego czasu często występuje z Orkiestrą Kameralną Amadeus Polskiego Radia oraz wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą. Wykonała recitale w Weil Recital Hall  Carnegie Hall (2015r) w Nowym Jorku, w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Alice Tully Hall w Nowym Jorku. Współpracuje ze światowej sławy muzykami: Agnieszką Duczmal, Gary Karrem, Jerzym Maksymiukiem – na którego życzenie jest wykonawcą partii solowej w jego utworze na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową „Szepty i krzyk marzeń”, Michałem Nesterowiczem, Pawłem Przytockim, Philipem Greenbergiem i Krystianem Zimermanem w tournèe Orkiestry Festiwalowej, pianistką Julią Samojło oraz Łukaszem Kuropaczewskim – gitara, Maciejem Frąckiewiczem – akordeon i Marią Nowak – skrzypce -  w niecodziennym zespole – Emanations Quartet.
W 2001 brała udział w prestiżowym festiwalu Europalia w Belgii. W Ameryce zadebiutowała koncertem z Savannah Symphony Orchestra w Savannah (Georgia). W lipcu 2004 wraz z Symfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego brała udział w prawykonaniu dzieła Krzysztofa Knittla "Pamiętnik Powstania Warszawskiego" w 60 rocznicę Powstania.  W roku 2005 zagrała wraz z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach z okazji 60-tej jego edycji. W 2013 roku brała udział w koncertach Festiwalu K. Pendereckiego z okazji 80 urodzin Kompozytora. 
Nagrywała wielokrotnie dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej solo i z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus  p/d Agnieszki Duczmal m.in. specjalnie dla niej opracowane  Pieśni Rachmaninowa i Suity Hiszpańskie Manuela de Falli na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową,  koncert Piazzolli na gitarę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, oraz CD z Koncertem na wiolonczelę i harfę Krzysztoka Meyera.

Wies__aw_Prz__dka.png

    Wiesław Prządka, foto: Magdalena Adamczewska


Wiesław Prządka - absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu prof. Henryka Krzemińskiego. Jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów i bandoneonistów. Laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w Paryżu. Twórca i kierownik artystyczny wielu zespołów i projektów muzycznych m.in.: MUSETTE QUARTET, NEW MUSETTE QUARTET, GIPSY SWING, TRES TANGUEROS, WIESŁAW PRZĄDKA-TANGO QUARTET, TANGO JAZZ PROJECT.
Artysta zwykł mawiać, że urodził się po to aby grać na akordeonie. Zakochany jest w muzyce francuskiej, która rozbrzmiewa mu w duszy namiętne tango. Ta muzyka doprowadziła go do kolejnego odkrycia – bandoneonu, instrumentu charakterystycznego dla tanga. Jak dotąd jest jedynym bandoneonistą w Polsce, koncertującym na bandoneonie diatonicznym. Grając tango, a szczególnie muzykę dziś bardzo popularnego Astora Piazzolli współpracuje z międzynarodowym zespołem Distango. Brał udział w spektaklu „Tango Piazzolla” wystawianym na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W 2009 roku przyczynił się także do reaktywacji krakowskiego zespołu Hot Swing z którym w 2010 roku nagrał płytę i jest jego członkiem.
Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki owocują współpracą z czołowymi postaciami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej. Artyście zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego na estrady filharmonii, jak również rozpropagowanie w Polsce stylu musette i new musette.
Jako wszechstronny muzyk koncertuje na estradach całej Europy, a także Stanach Zjednoczonych. Dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Ma na swoim koncie wiele płyt nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet, z zespołem Hot Swing, New Tango Bridge, oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Dziś uważany jest za najwybitniejszego akordeonistę i bandoneonistę w Polsce.

Anna_Duczmal_Mr__z.png
 Anna Duczmal-Mróz, foto: Kamil Babka

Anna Duczmal-Mróz po debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką". Rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, podczas której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs" wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – podarowując swoją batutę – zaproponował studia dyrygenckie. Odbyła je w jego klasie w latach 2001 - 2004 i ukończyła z wyróżnieniem, prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze.
W  roku 2000 założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie „Historii Żołnierza” Igora Strawińskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert.
W roku 2003 debiutowała w Polsce, dyrygując Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą.
W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie. W sezonie 2006/2007, wyłoniona spośród młodych dyrygentów, pełniła funkcję dyrygenta-asystenta  Antoniego Wita w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Anna Duczmal-Mróz  wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, NOSPR. Anna występowała w znakomitych salach koncertowych, takich jak Wiener Konzerthaus Mozart Hall czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej.
Od 2009 jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Polskiego RadiaAmadeus, z którą regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej. Jej koncerty transmitowane były przez Polskie Radio oraz NDR (Norddeutscher Rundfunk). Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla firmy DUX – „Hity XX wieku" pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego.
Od 2009 prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami, jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński, kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy.
W 2014 Anna  prowadziła  kursy dyrygenckie i koncerty w Ameryce Południowej.
Rok później firma DUX wydała płytę z muzyką Sebastiana Krajewskiego, nagraną przez Annę wraz z Orkiestrą Kameralną PR Amadeus. W tym samym roku niemiecka wytwórnia CPO wydała płytę z X Symfonią Mieczysława Weinberga, w wykonaniu Orkiestry Kameralnej PR Amadeus pod jej batutą. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody Fryderyki 2016 w kategorii „najlepszy album za granicą”.
Jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales”, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim w 1976 roku zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Do chwili obecnej Orkiestra pod jej batutą nagrała dla Polskiego Radia ponad 10.000 minut muzyki, obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonała setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 5 godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha w opracowaniu Józefa Kofflera na orkiestrę kameralną.
Orkiestra współpracowała z  zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską.
W swoim dorobku Orkiestra posiada ponad 51 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz czołowymi solistami polskimi.
Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.
Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz. Ten kobiecy duet jest ewenementem w skali światowej.

 Bilety w cenie 30 zł



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt