JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV...


Fest.Lut.2017.jpg


XIV edycja Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch już za nami . W bieżącym roku wszystkie koncerty Festiwalu odbywały się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Były transmitowane lub odtwarzane na antenie Programu 2. 

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”, organizowany od czternastu lat przez Towarzystwo Witolda Lutosławskiego, ma na celu upowszechnianie twórczości wielkiego kompozytora poprzez ukazywanie jej w kontekście dzieł kompozytorów XX i XXI wieku. Szczególne miejsce zajmował wśród nich Karol Szymanowski z racji przypadającej w tym roku 80 rocznicy jego śmierci. Odbyły się trzy koncerty symfoniczne i cztery kameralne, w których udział wzięli wybitni soliści i zespoły z kraju i zagranicy. Zwraca uwagę ciekawa, wyrafinowana kompozycja programów.
Na koncercie inauguracyjnym, oprócz arcydzieł obu polskich mistrzów – III Symfonii Szymanowskiego i IV Symfonii Lutosławskiego - zabrzmiała Szeherezada Maurycego Ravela, również zmarłego 80 lat temu. 

28 stycznia 2017, godz. 19.00

Program festiwalu zestawił dwie największe w kulturze polskiej XX wieku osobowości muzyczne - Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Miał w zamierzeniu ukazać niektóre z podobieństw i różnic między nimi, zarówno pod względem uprawianych gatunków – pieśń, kwartet, symfonię albo kołysankę – jak i ich charakteru wyrazowego: „ton baśniowy”, patos i groteskę, uwypuklić je i zharmonizować.

Festiwal otworzyła  III Symfonia  „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, którą Witold Lutosławski usłyszał jak miał 11 lat. „Było to przeżycie, które mną wstrząsnęło – mówił po latach – wtedy III Symfonia przemówiła do mnie swoim bogatym, narkotycznym językiem dźwiękowym, który mnie oszołomił. Usiłowałem grając na fortepianie odtwarzać z pamięci brzmienia zasłyszane wówczas w Filharmonii.”

Orientalny Szymanowski sąsiadował z orientalnym Ravelem (Szeharezada).

Koncert zamknęła ostatnia IV Symfonia Witolda Lutosławskiego.  

Wykonawcy:
Iwona Sobotka sopran
Andrzej Lampert tenor
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Alexander Liebreich
dyrygent

Bilety w cenie 20 zł

29 stycznia 2017, godz. 19.00

Kameralistyka odgrywała istotną rolę w twórczości wielu kompozytorów XX wieku, i choć nie zajmuje jednakowo ważnego miejsca w spuściznach Strawińskiego, Weberna, Szymanowskiego i Lutosławskiego, to obsada kwartetu smyczkowego jest obecna w nich wszystkich i zawsze inspiruje twórców do przeprowadzania eksperymentów nie tylko formalnych, lecz i brzmieniowych.

Wykonawcy:
Kwartet Śląski:
Szymon Krzeszowiec
I skrzypce
Arkadiusz Kubica II skrzypce
Łukasz Syrnicki altówka
Piotr Janosik wiolonczela

Program:
Igor STRAWIŃSKI - Trzy utwory na kwartet smyczkowy, Karol SZYMANOWSKI - II Kwartet smyczkowy op. 56, Anton WEBERN - Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9, Witold LUTOSŁAWSKI - Kwartet smyczkowy

Organizatorzy: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Program 2 Polskiego Radia
Festiwal jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Bilety w cenie 20 zł

Niedziela, 5. 02. 2017, godz. 19.00

W koncercie tym każdemu utworowi Lutosławskiego odpowiadał „równoległy” utwór Szymanowskiego, tworząc dwoisty porządek: dwie kołysanki, dwa cykle pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, dwa opracowania kaprysu Niccolò Paganiniego i wreszcie dwa arcydzieła wiolinistyki. Na dodatek wszystkie te pary połączono klamrą duetów kompozytor–wykonawca: wszak utwory skrzypcowe Szymanowskiego kojarzą się silnie z postacią Pawła Kochańskiego, podobnie jak muzyka skrzypcowa Lutosławskiego – z osobą Anne-Sophie Mutter. W tle zaś kryje się jeszcze fortepianowy duet Lutosławski-Panufnik, który miał w  repertuarze Wariacje na temat Paganiniego.

Wykonawcy:
Joanna Freszel sopran
Mariusz Rutkowski fortepian
Katarzyna Krzyżanowska mezzosopran
Łukasz Chrzęszczyk fortepian
Tanja Becker-Bender skrzypce
Peter Nagy fortepian
Ravel Piano Duo:
Agnieszka Kozło
fortepian
Katarzyna EwaSokołowska fortepian

Program:
Witold LUTOSŁAWSKI - Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989), Karol SZYMANOWSKI - La Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925), Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci na głos i fortepian do słów K. Iłłakowiczówny op. 49 (1923) – wybór, Witold LUTOSŁAWSKI - Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1957), Karol SZYMANOWSKI - Kaprys nr 24 a-moll (nr 3) z cyklu Trzy kaprysy Paganiniego na skrzypce i fortepian op. 40  (1918), Witold LUTOSŁAWSKI - Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941), Karol SZYMANOWSKI - Mity. Trzy poematy na skrzypce i fortepian op. 30 (1915), Witold LUTOSŁAWSKI - Partita na skrzypce i fortepian (1984)

Bilety: w cenie 20 zł

Poniedziałek, 6. 02. 2017, godz. 19.00

Styl neoklasyczny, obecny w muzyce  Lutosławskiego i Szymanowskiego oraz wielu innych twórców, ze Strawińskim na czele był wyrazem twórczego stosunku do tradycji. Eksperymenty znajdujemy w obu wykonywanych na koncercie utworach Lutosławskiego oraz w Concerto in D Strawińskiego. Odrębne miejsce Mandragory w spuściźnie Szymanowskiego i żartobliwy, lekki charakter tego tak rzadko wykonywanego utworu pozwala wyobrazić sobie jedną z możliwych postaci stylu neoklasycznego, który mógłby zaistnieć w twórczości Szymanowskiego, gdyby nie przerwała jej przedwczesna śmierć artysty.

Wykonawcy: 
Maksymilian Lipień obój
Giedrė Šiaulytė harfa
Karol Kozłowski tenor
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś
dyrygent

Program:
Witold LUTOSŁAWSKI - Uwertura smyczkowa (1949), Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980), Igor STRAWIŃSKI - Concerto in D na orkiestrę smyczkową (1946), Karol SZYMANOWSKI - Mandragora. Pantomima w trzech sprawach na tenor i orkiestrę kameralną op. 43 (1920) 

Bilety: w cenie 20 zł

Piątek, 10. 02. 2017,   godz. 19.00

Monograficzny koncert dzieł Witolda Lutosławskiego, był wyrazem idei realizowanej przez Chain Ensamble, zespół stworzony przez Andrzeja Bauera pod auspicjami Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Polegała ona na przestudiowaniu i włączeniu na stałe do repertuaru niemal wszystkich dzieł patrona Towarzystwa na mniejsze zespoły i orkiestrę kameralną.

Wykonawcy:
Magdalena Bojanowicz wiolonczela
Chain Ensemble   
Andrzej Bauer
dyrygent

Program:
Witold LUTOSŁAWSKI - Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo, Mini-uwertura na kwintet dętyblaszany, Preludia taneczne na 9 instrumentów, Łańcuch I na 14 wykonawców, Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i 13 instrumentów smyczkowych, Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych

Wstęp wolny

Sobota,  11. 02. 2017, godz. 19.00

Recital Bartosza Koziaka, w którym obok dwóch utworów wiolonczelowych Lutosławskiego, usłyszeliśmy siedem utworów Szymanowskiego w opracowaniu na wiolonczelę, o różnym charakterze i w oryginale napisanych na różne obsady. Szymanowski nie skomponował ani jednego utworu z przeznaczeniem na ten instrument, mówił, że „nie czuje wiolonczeli”. Opracowania na wiolonczelę obok poszerzenia repertuaru wiolonczelowego często wydobywają nowe walory utworów oryginalnych.

Wykonawcy:

Bartosz Koziak wiolonczela
Agnieszka Kozło fortepian

Program:Program: Karol SZYMANOWSKI - Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) - wersja na wiolonczelę i fortepian, oprac. Andrzej Orkisz, Witold LUTOSŁAWSKI - Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981), Karol SZYMANOWSKI – Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) - wersja na wiolonczelę i fortepian, oprac. Bartosz Koziak, Berceuse d’Aïtacho Enia op. 52  - wersja na wiolonczelę i fortepian oprac. Bartosz Koziak, 2 Mazurki z op. 50 (1925) - wersja na wiolonczelę i fortepian, oprac. Jerzy Bauer, Taniec z baletu-pantomimy Harnasie  op. 55 (1931) - wersja na wiolonczelę i fortepian, oprac. Bartosz Koziak, Witold LUTOSŁAWSKI - Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (1975), Karol SZYMANOWSKI - Etiuda b-moll op. 4 (1902) - wersja na wiolonczelę i fortepian, oprac. Kazimierz Wiłkomirski, 4 Pieśni Kurpiowskie op. 58 (1932) - wersja na wiolonczelę i fortepian oprac. Bartosz Koziak, Sonata d-moll op. 9 (1904) - wersja na wiolonczelę i fortepian oprac. Kazimierz Wiłkomirski

Bilety w cenie 20 zł

Niedziela, 12. 02. 2017, godz. 19.00

Utwory w programie tego koncertu odwołują się do świata baśni, bajek i fantazji. Preludium Gabriela Faurégo powstało jako prolog do symbolistycznego dramatu Maurice’a Maeterlincka Pelleas i Mélizanda, w którego fabule kluczowe znaczenie mają znane z legend rekwizyty: zamek, korona, studnia i pierścień; podobny zestaw pojawił się potem u Szymanowskiego – w Pieśniach księżniczki z baśni. Świat bajek dziecięcych przywołał – w innej już epoce – Witold Lutosławski, komponując Chantefleurs et Chantefables. Włączenie Sinfonietty Zemlińskiego do tego zestawu zasugerował jej styl – w pół drogi między „pre-neoklasycznym” stylem Pieśni księżniczki i „post-neoklasycznym” idiomem późnych dzieł Lutosławskiego.

Wykonawcy:
Agata Zubel sopran (zastąpiła chorą Olgę Pasiecznik)
Sinfonia Varsovia
Renato Rivolta
dyrygent

Program:
Gabriel FAURÉ  - Prélude z suity Pelléas et Mélisande na orkiestrę op. 80 (1898), Karol SZYMANOWSKI - Pieśni księżniczki z baśni na sopran i orkiestrę do słów Zofii Szymanowskiej op. 31 (1933), Alexander ZEMLINSKY - Sinfonietta op. 23 (1934), Witold LUTOSŁAWSKI - Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę do słów Roberta Desnons (1990), Łańcuch III na orkiestrę (1986)

Bilety w cenie 20 zł 



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt