JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Festiwal Improwizacje 2017...


Fest.Improw.JPG

Instytut Muzyki i Tańca oraz Arte Fundacja Kultury i Edukacji zorganizowały Festiwal Improwizacje 2017. Koncerty odbywały się w dwóch studiach Polskiego Radia: im. Władysława Szpilmana - Główny budynek Polskiego Radia (al. Niepodległości 85/87) - 4 koncerty i Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego (ul. Z. Modzelewskiego 59) - 1 koncert

Środa, 29. 11. 2017, godz. 19.00      Studio im. Wł. Szpilmana
"Bach Stories", "Nowa podróż zimowa"

Wykonawcy:
Marcin Zdunik wiolonczela
Aleksander Dębicz fortepian

Artyści zaproszą publiczność do odbycia pasjonującej muzycznej podróży przez różne epoki i style. Pierwszą część koncertu wypełnią wybrane Chorały Johanna Sebastiana Bacha i autorski komentarz artystów wyrażony w improwizacjach. Na drugą część złożą się improwizacje w różnych stylach, których leitmotivem będzie idea „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument. Ich stylistyka nawiązuje do muzyki wielu kompozytorów, którym bliska była idea romantyczności: Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Richarda Wagnera, Arnolda Schoenberga, Siergieja Rachmaninowa i Georga Gerschwina. Dokąd zaprowadzi muzyków takie wędrowanie? Z pewnością każdy ze słuchaczy odnajdzie własną odpowiedź. Intencją artystów jest pomóc innym zajrzeć w głąb własnych emocji i odnaleźć w sobie oblicze romantyka.

29.11.2017.JPG

Marcin Zdunik - wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych –  BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, partnerowały mu znakomite zespoły. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych.

Aleksander Dębicz – wszechstronny pianista, dla którego improwizacja stanowi istotę artystycznej wypowiedzi. Dębicza wyróżnia niezwykła wszechstronność, która pozwala mu swobodnie poruszać się we wszystkich muzycznych stylach i gatunkach. Jest doskonałym odtwórcą utworów klasycznych mistrzów, zwłaszcza Johanna Sebastiana Bacha czy Alexandra Scriabina, ale też świetnie odnajduje się w muzyce jazzowej. Bazę dla poszukiwań muzycznych, własny komentarz do muzyki wielkich mistrzów stanowi dla artysty właśnie improwizacja.

Czwartek, 30. 11. 2017, godz. 19.00      Studio im. Wł. Szpilmana
"SIMPLE TALES"

Wykonawcy:
Szymon Nidzworski saksofon
Aleksander Dębicz fortepian

30.11.2017.JPG

Simple Tales  to spontanicznie wymyślone i opowiedziane muzyczne historie, których stylistycznym rodowodem jest bez wątpienia skandynawska muzyka improwizowana. W improwizacjach Nidzworskiego i Dębicza słychać jednak wyraźne odwołania zarówno do kultury słowiańskiej, jak i orientu. Obaj artyści wywodzą się ze świata muzyki klasycznej, który w naturalny sposób objawia się w „Simple Tales” choćby poprzez wyrafinowanie brzmieniowe i wirtuozerię. Zarówno Szymon Nidzworski, jak i Aleksander Dębicz są artystami poszukującymi, eksplorującymi różne gatunki. Otwartość i chęć przekraczania barier owocują bogactwem nawiązań do odległych, jakby się wydawało, gatunków. Wszystkie pomysły artyści łączą w spójną całość poprzez intuicyjną improwizację, która stanowi istotny element każdego koncertu, nadając mu niepowtarzalny charakter.

Aleksander Dębicz jest jednym z czołowych polskich pianistów. Punktem wyjścia dla artysty jest muzyka klasyczna. W swej działalności chce powrócić do zaniechanej praktyki improwizacji, która była stałym elementem koncertów i spotkań muzycznych do XX wieku. Improwizacja stanowi dla pianisty najlepszy środek wyrazu, spaja role pianisty i twórcy, pozwala nadać klasycznej interpretacji nową narrację. Aleksander Dębicz nie jest zainteresowany jedynie odtwarzaniem po raz kolejny zapisu nutowego, wplata do tkanki utworu to, co w danej chwili podpowiada mu własna inwencja twórcza. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego twórcy. Każdy koncert pianisty staje się przez to niepowtarzalnym wydarzeniem. Bazując na improwizacji prezentuje publiczności stale nowe odsłony nawet znanych utworów. To stwarza jeszcze większe wyzwanie niż odtwarzanie zapisu utworów muzyki klasycznej, bo wymaga nie tylko biegłości technicznej, ale też talentu kompozytorskiego i improwizatorskiego.
Tylko ci artyści, którzy są wirtuozami muzyki klasycznej, mogą sobie pozwolić na łączenie różnych gatunków i stylów. Artysta, który zna doskonale klasykę, ma właściwe spojrzenie na tradycję i współczesność. Dębicz postrzega dawnych mistrzów w ich kontekście historycznym, kiedy pełnili rolę dzisiejszych gwiazd muzyki pop i dlatego buduje pomosty między epokami, włączając improwizacje - a zatem współczesne środki wyrazu - do utworów innych kompozytorów.

Szymon Nidzworski - saksofonista i kompozytor. Absolwent Hochschule fuer Musik „Hans Eisler” w Berlinie. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie saksofonu dr Pawła Gusnara. Jednocześnie w roku 2012 studiował w Conservatoire Rayonnement Régional Cergy-Pontoise w Paryżu, gdzie pobierał nauki u światowej sławy saksofonisty i pedagoga Jean Yves Fourmeau. Jako solista i członek zespołów kameralnych koncertował w kraju i zagranicą. Brał udział w licznych prestiżowych festiwalach muzycznych m.in. „Warsaw Autumn”, „Chanterelle Festival” , „Wratislavia Cantans" . Koncertował z czołowymi orkiestrami oraz zespołami kameralnymi takimi jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, European Workshop For Contemporary Music, Filharmonia Warmińsko - Mazurska. Obecnie współpracuje z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Piątek, 1. 12. 2017, godz. 19.00   Studio im. Wł. Szpilmana
"Inspiracja. Improwizacja. Kompozycja"

Wykonawcy:
Maria Pomianowska z zespołem:
Wojciech Lubertowicz
Aleksandra Kauf
Iwona Rapacz

Improwizacja. Inspiracja. Kompozycja ten koncert będzie wykonany na zrekonstruowanych polskich fidelach kolanowych. Zespół to jedyna formacja na świecie wykorzystująca zestaw suk różnych rozmiarów.  Będzie można usłyszeć dźwięk suki biłgorajskiej, suki mieleckiej, suki basowej wzbogacone brzmieniem fideli płockiej i bębnów. Improwizacje i kompozycje przeplatać się będą i wzajemnie przenikać w osnowie polirytmicznych struktur i ćwierćtonowej fakturze.

1.12.2017.JPG

Maria Pomianowska - profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, multi instrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Dyrektor  artystyczny międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej.  Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach bazowała na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich, głównie indyjskim sarangi. Artystka wydała kilkanaście płyt, m.in. entuzjastycznie przyjęty przez krytykę album „Chopin na 5 kontynentach”. Płyta ta w 2010 roku osiągnęła 5. pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe.

Sobota, 2. 12. 2017, godz. 19.00    Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego
„Mozart improwizowany”

Wykonawca:
Robert Levin fortepian

Program:
Wolfgang Amadeus MOZART - Utwór na fortepian z manuskryptu Grabmusik KV 42, Capriccio C-dur KV 395, Sonata B-dur KV 333, Preludium nr 2 z cyklu 4 Preludia KV 284a, Sonata Es-dur KV 282, Preludium nr 3 z cyklu 4 Preludia KV 284a, Uwertura do opery “Uprowadzenie z Seraju”, Preludium nr 4 z cyklu 4 Preludia KV 284a, Sonata C-dur KV 330

2.12.2017.JPG

Robert D. Levin to prawdziwa legenda muzyki. Jeden z czołowych pianistów amerykańskich, wybitny muzykolog, dyrygent i kompozytor. Obdarzony niezwykłym talentem pianistycznym początkowo skupiał się jedynie na swoich zainteresowaniach kompozytorskich. Pogłębiał także badania muzykologiczne, stając się jednym z najwybitniejszych znawców muzyki Mozarta. Studiował grę na fortepianie u Louisa Martina w Nowym Jorku a także kompozycję u Stefana Wolpe' a. Został zaproszony do współpracy z legendarną nauczycielką Nadią Boulanger w Konserwatorium Amerykańskim we Fontainebleau we Francji. Studia kontynuował na Uniwersytecie Harvarda. Z sukcesem łączy karierę artystyczną z pracą naukowca. Naucza i prowadzi pracę naukowo-badawczą, której efekty podziwia cały muzyczny świat.  Zrekonstruował kilka dzieł Mozarta, dokonał też kilku wybitnych uzupełnień niedokończonych dzieł wielkiego mistrza. W Mozartowskim Requiem odtworzył fugę Amen z własnych szkiców Mozarta. Jednocześnie koncertuje na wszystkich kontynentach, nagrywa dla największych wytwórni:  Decca, Deutsche Grammophon, Deutsche Harmonia Mundi, ECM, New York Philomusica, Nonesuch, Philips czy SONY Classical. Podczas festiwalu przedstawi Mozartowski recital, a utwory wielkiego mistrza uzupełni własnymi improwizacjami.

Niedziela, 3. 12. 2017, godz. 19.30       Studio im. Wł. Szpilmana
"AS YOU HEAR"

Wykonawcy:
Veryan Weston Trio:
Veryan Weston
fortepian
Pei Ann Yeoh skrzypce
Bei Bei Wang perkusja

Veryan Weston brytyjski pianista jazzowy, improwizator. W latach 80. i 90. ubiegłego wieku współpracował z Eddie Prévost Quartet, Trevor Watts' Moiré Music i Lol Coxhill oraz Philem Mintonem.  Nagrał wiele albumów płytowych. Ostatni solowy projekt "Tessellations" na fortepian solo  to jednogodzinny utwór. Jest serią improwizacji pokazujących powiązania skal pentatonicznych, którymi muzyk fascynuje się od trzydziestu lat.

Podczas festiwalu zagra z Bei Bei Wang - perkusja oraz Pei Ann Yeoh - skrzypce.
Bei Bei wang - chińska multiinstrumentalistka i kompozytorka. ukończyła studia w Chinach w klasie guzheng`u. Współpracowała z amerykańską stacją telewizyjną Sci-fi Channel podczas nagrań ścieżki dźwiękowej do serialu Battlestar Galactica. Wydała trzy albumy płytowe. Koncertuje w Europie, Azji i Ameryce, gdzie prowadzi naukę gry na guzheng`u.

Pei Ann Yeoh - malezyjska skrzypaczka. Ukończyła Queensland Conservatorium i Birmingham Conservatoire w klasie skrzypiec. Świetnie porusza się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i jazzowym. W Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie mieszka, Pei prowadzi własny zespół jazzowy TriYeoh i zespół klezmer-fusion A Touch of Klez. Obecnie otworzyła przewód doktorski w King's College London.

Podczas festiwalowego koncertu trio zagra improwizacje pod wspólnym tytułem  As You Hear.



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt