JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

CHOPIN I JEGO EUROPA...


 

Chopin_i_jego_2014.jpg

 

Jubileuszowy 10. Festiwal Chopin i jego Europa już za nami! Tegoroczna edycja trwała 17 dni, w trakcie których odbyło się ponad 30 koncertów, zarówno recitali, koncertów kameralnych, jak i symfonicznych. Wystąpili ulubieńcy festiwalowej publiczności: Maria João Pires, Dang Thai Son, Jan Lisiecki, oraz Andreas Staier, Peter Jablonski, Alexey Zuev, Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Tomasz Stańko, Soyoung Yoon, Nelson Goerner, Yulianna Avdeeva, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer i inni. Usłyszszeliśmy Sinfonię Varsovię, orkiestrę kameralną Aukso, specjalizujące się w wykonawstwie historycznym zespoły: Concerto Köln, Collegium 1704, oraz zaprzyjaźnioną z Festiwalem od jego początków legendarną już Orkiestrę XVIII Wieku Fransa Brüggena. Koncerty odbywały się w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (14 koncertów) i na Zamku Królewskim. Wszystkie koncerty były rejestrowane. Program 2 Polskiego Radia transmitował na swojej antenie siedemnaście z nich, a osiem również kraje zrzeszone w Europejskiej Unii Nadawców.

Ideą Festiwalu jest prezentacja dzieł Chopina na tle muzyki innych kompozytorów czasów, w których żył, przybliżenie źródeł Chopinowskiego stylu, a także pokazanie, jak jego twórczość oddziaływała na następne generacje twórców, począwszy od romantyków, a skończywszy na współczesnych artystach. Niezwykle ważnym założeniem jest wykonawstwo historyczne, czyli prezentowanie muzyki w autentycznym brzmieniu. Jednak to, co wyróżnia Festiwal na muzycznej mapie Europy i stanowi wyjątkową propozycję w nurcie wykonawstwa historycznego, obecnie skupionego przede wszystkim na muzyce okresu baroku i XVIII wieku, jest w oryginalnej szacie brzmieniowej także twórczości dziewiętnastowiecznej. Wydarzenie organizowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od 2005 roku, powstało z inicjatywy Stanisława Leszczyńskiego, który od początku kieruje Festiwalem jako jego dyrektor artystyczny. Od początku też Program 2 Polskiego Radia emituje koncerty Festiwalu na swojej antenie.

Jubileuszowa edycja Festiwalu odbyła pod hasłem Od Chopina i Griega do Panufnika. W związku z tym w trakcie sierpniowych koncertów zostało wykonane szesnaście utworów Andrzeja Panufnika, którego 100. rocznica urodzin przypada w tym roku. Zabrzmiały m.in. I, II i III Kwartet smyczkowy w interpretacji Apollon Musagète Quartet (28.08) oraz Koncert skrzypcowy w wykonaniu Aleksandry Kuls i Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka, która zagrała także X Symfonię (27.08 w Studiu im. W. Lutosławskiego). Kolejnym motywem była muzyka norweska. Oprócz utworów „Chopina Północy” – Edwarda Griega – zabrzmiały kompozycje Thomasa Tellefsena i Arne Nordheima. Usłyszeliśmy pierwsze w Polsce wykonanie na instrumentach z epoki Koncertu fortepianowego a-moll Griega (29.08. Filharmonia Narodowa). Przy fortepianie historycznym zasiadł Alexey Zuev, a muzykowi towarzyszyła Orkiestra XVIII Wieku pod batutą Kennetha Montgomery. Z kolei Jan Lisiecki wraz z Trondheim Symfoniorkester pod kierownictwem Krzysztofa Urbańskiego wykonał ten sam utwór na instrumencie współczesnym (17.08). Dwukrotnie zabrzmiał także Koncert fortepianowy f-moll op. 15 Thomasa Tellefsena. Pierwszy raz został wykonany podczas inauguracji Festiwalu 15 sierpnia w Filharmonii Narodowej, ponownie zaś zabrzmiał również w Filharmonii Narodowej 22 sierpnia – dwukrotnie przy tym wysłuchaliśmy go w interpretacji Alexandra Melnikova, najpierw na instrumencie współczesnym, później na fortepianie historycznym.

Organizatorzy Festiwalu przygotowali także wyjątkowe wydarzenia dla miłośników muzyki wokalnej. 20 sierpnia o godz. 17 (Studio im. W. Lutosławskiego) usłyszeliśmy Hanę Blažikovą (znaną publiczności z poprzedniej edycji Festiwalu), której CD z rejestracją zeszłorocznego koncertu ukaże się wkrótce. W jej interpretacji zabrzmiały m.in. Pieśni Chopina i Liederkreis op. 39 Schumanna. Sopranistce na fortepianie historycznym akompaniował Andreas Staier. Z kolei w trakcie wieczornego koncertu (godz. 20), poświęconemu włoskiemu bel canto, Raffaella Milanesi (sopran) zaśpiewała arie z oper Rossiniego, Donizettiego i Belliniego. Podczas przedostatniego festiwalowego wieczoru po raz pierwszy w Polsce na instrumentach z epoki została wykonana opera Così fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta w wersji półscenicznej.

Ostatniego dnia Festiwalu w kinie Kultura miał miejsce pokaz filmu Sekret orkiestry – dokument o Orkiestrze XVIII Wieku i Fransie Brüggenie, zrealizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (reżyseria Katarzyna Kasica).

Szczegółowy program koncertów Festiwalu Chopin i jego Europa odbywających się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego znajduje się w zakładce Koncerty.

Więcej informacji na stronie: www.chopin.nifc.pl/festival




» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt