JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

BASSO I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – Warszawa 2015...


BASSO__250.jpg

14.06.2015 o godz. 19.00 odbył się koncer kameralny VOYAGE w ramach BASSO I. Międzynarodowego Biennale Dźwięków Niskich – Warszawa 2015 z udziałem Petra Wagnera - viola da gamba i Władysława Kłosiewicza - klawesyn. Artyści wykonali program: Marin MARAIS - La Polonaise, Suita g-moll, Antoine FORQUERAY - Le Couperin, François COUPERIN - Pompe funèbre, Paweł SZYMAŃSKI – „Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymański”.

„BASSO I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – Warszawa 2015” to interdyscyplinarny projekt muzyczny wyjątkowy głównie ze względu na oryginalność i pionierski charakter przedsięwzięcia. Jego ideą jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej, przy utrzymaniu w centrum programowym szeroko pojętych instrumentów basowych. Dotychczas podobnego wydarzenia ani w Warszawie, ani w Polsce nie było.
Naczelną ideą przedsięwzięcia jest możliwie szeroka prezentacja muzyki, brzmień, i różnych zjawisk artystycznych związanych z basowymi instrumentami (w tym roku przede wszystkim strunowymi – wiolonczelą, violą da gamba, gitarą basową i wspakiem) oraz uświadomienie podstawowej funkcji najniższych głosów i instrumentów w kulturze muzycznej. Nazwa biennale nawiązuje do historycznej praktyki realizacji „basso continuo” (stały bas, bas generalny) - najniższego głosu, w którym była zapisana harmonia całości utworu, i który był podstawowym elementem każdego dzieła.
Jak na instytucje organizujące przystało (Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski oraz FUNDACJA f.o.r.t.e.) podczas biennale nie zabrakło przede wszystkim muzyki współczesnej z XX i XXI wieku (inauguracyjny recital w Zamku Ujazdowskim jednego z najwybitniejszych europejskich wiolonczelistów Ivana Monighettiego – 7 czerwca). Był też francuski barok podczas mistrzowskiego koncertu kameralnego gambisty z Pragi Petra Wagnera i polskiego wirtuoza klawesynu Władysława Kłosiewicza w radiowym Studiu im. Witolda Lutosławskiego (14 czerwca), ale był także jazz (Krzysztof Ścierański – tego samego dnia w ramach wydarzenia towarzyszącego na Bielanach) i improwizacja (Irena i Vojtěch Havlovi z Czech na zakończenie Biennale – 28 czerwca na Dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego).
Ale co najważniejsze - te nurty przeplatały się każdorazowo w ramach jednego koncertu, przełamując schematy pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków.
Biennale jest wydarzeniem zaprojektowanym z myślą o publiczności zróżnicowanej pod każdym względem. Jego siłą jest operowanie uniwersalnym językiem komunikacji z odbiorcą: w różnym wieku, posługującym się różnymi kodami kulturowymi. Dawno już tzw. dzisiejsza „muzyka klasyczna” przestała być muzyką rozrywkową, którą przez wieki była. W szeroko pojętej kulturze nastąpił wyjątkowo kategoryczny podział na muzykę „poważną” i „niepoważną”. Wydaje się właściwym artystyczne i twórcze niwelowanie podziałów między różnymi sferami muzycznymi zarówno w warstwie wykonawczej, jak i wśród publiczności oraz poszukiwanie związków i tego co w tych związkach najbardziej wartościowe. Pierwsza basowa próba tych poszukiwań już się kończy.

Dofinansowano z środków Miasta Stołecznego Warszawy

Bilety w cenie 40 zł 



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt