JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

10. Festiwal Kwartesencja...


Kwartesencja_2014__250.jpg

10. edycja Festiwalu Kwartesencja już za nami. Odbyły się 3 koncerty w dniach 14-16.11.2014. Wszystkie o godz. 20.00. Kwartesencja to spotkanie młodych artystów wkraczających na światową scenę. Muzyków, którzy lubią grać razem. Kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę.
Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.

10. Kwartesencja. Progresja.

kwartet zwielokrotniony
fortepiany w walce o równość
nowa polska muzyka
przesunięcie kontra zmiana

Progresja = powtórzenie w przesunięciu

W muzyce progresja oznacza przesunięcie tej samej struktury. Kojarzy się ze zmianą, jednak nie musi oznaczać postępu. W tej postaci bliższa jest konserwatyście Johannesowi Brahmsowi – a jednak właśnie w jego kwartetach guru dwudziestowiecznej awangardy Arnold Schoenberg odnalazł zalążki nadchodzącej rewolucji. Jeden z tych utworów RSQ przypomniał w ramach Kwartesencji 14 listopada.
Metamorfozy przemiany – to tytuł kompozycji Ryszarda Straussa, którą Royal String Quartet wykonał niedawno na najsłynniejszym festiwalu muzyki klasycznej, londyńskich BBC Proms. W koncercie wzięli też udział Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik i Tomasz Januchta, czyli czołówka młodych polskich muzyków. W tym samym składzie wykonali Metamorfozy podczas pierwszego wieczoru Kwartesencji.
Philip Glass, ze swoim upodobaniem do powtórzeń i przesunięć, drobnymi krokami przemienił muzykę popularną i filmową. W soundtracku do filmu Paula Schradera Mishima ma swoje korzenie III Kwartet smyczkowy Glassa, który zabrzmiał podczas trzeciego koncertu (16 listopada).

Progresja = postęp, rozwój

Royal String Quartet szuka nowej muzyki i nowych wyzwań. Dlatego sam wykonał Luci nella notte V Andrzeja Kwiecińskiego – utwór pierwotnie napisany na 4 kwartety smyczkowe. Dlatego też cały wieczór Kwartesencji (15 listopada) wypełnił kompozycjami polskich twórców o wyrazistych charakterach i progresywnych postawach. Obok dwóch kompozycji Kwiecińskiego (powstał właśnie nowy kwartet smyczkowy - "Contregambilles"), pod elegancką ironią skrywających istotne pytania, zagrał "Liminal Studies" Wojtka Blecharza – twórcy dźwięków intymnych do bólu, splecionych z pulsem ciała, rytmem oddechu. Działania obu kompozytorów wyznaczają dziś kierunek przemian w polskiej muzyce.

Artysta, którego muzyka zamknęła 10. Kwartesencję (16 listopada), nie dożył oczekiwanej zmiany na lepsze. Julius Eastman, afroamerykański pianista, kompozytor, wokalista i tancerz, zmarł w zapomnieniu na nowojorskiej ulicy niemal ćwierć wieku temu. Jego politycznie nieobojętne kompozycje "Evil Nigger" i "Gay Guerilla" wykonali na czterech fortepianach goście koncertu, pianiści Emilia Sitarz, Bartek Wąsik (czyli Lutosławski Piano Duo), Joanna Duda i Mischa Kozłowski. Muzyczny głos wykluczonych – to dobra, choć drobna, zmiana.

Wstęp na koncerty był wolny



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt